Brug nettet, når I arbejder med kilderne

Når man sidder og kigger på en kilde, skal man prøve at finde ud af, hvad det er for en kilde og hvilken historisk situation (kontekst), den er blevet til i.

Her kan man trække på:

• sin egen viden
• en evt. introtekst foran selve kildeteksten (der står nogle gange lidt om kilden allerførst i den)
• og vigtigst af alt, man kan prøve at google sig til informationer om den på nettet

Jo mere man ved om kilden, jo bedre kan man forstå den og bruge den.

Så prøv altid at finde ekstra viden ved at google kildens navn, ophavsmandens navn og andre centrale ord og navne, der findes i kilden. Er der ord i kilden, du ikke forstår, så er det vigtigt også at google dem.

Sådan skal I søge
Her er et eksempel på, hvad man kan søge efter. Som udgangspunkt bruges et lille uddrag af Pave Urbans berømte tale fra 1095, gengivet efter en historiebog lavet til gymnasieundervisningen (Fokus 1 (2007)), hvor paven opfordrer til korstog for at generobre Jerusalem og "Det hellige land" fra muslimerne.


Kildeuddrag


Hvad skal man søge på?

Man kan fx søge på "Urban Clermont" eller "Urban 1095" for at få lidt mere at vide om både paven og talen og stedet, hvor talen blev holdt (Clermont).

Gør man det, kommer der nyttige oplysninger frem om talen, om hvor mange forskellige udgaver, den er nedskrevet i, om pave Urban, om talens baggrund og dens betydning for korstogene m.m.

Derudover kan det også være en god ide at søge på "Fulcher Chartres", evt. på "Fulcher 1095". Så får I mere at vide om, hvem den person er, som har nedskrevet talen. Det kan være nyttigt at vide, når I skal tænke over, om det er en god kilde. Hvem var Fulcher af Chartres? Var han fx selv til stede, da paven holdt talen?

Alt efter jeres emne kan det være nødvendigt for jer at søge på andre sprog end dansk, fx på engelsk. (Den engelske Wikipedia er bl.a. god til mange ting.)

Husk at bruge Google som søgeside. De andre sider, man kan bruge, giver som regel dårligere søgeresultater.

I har travlt i de 24 timer, så I skal ikke overdrive, hvor meget i søger på den slags oplysninger.

Men det kan være klogt lige at bruge 5-10 minutter på at skaffe mere viden om hver enkelt kilde og om navne og steder i dem, som man ikke forstår.

Det er også taktisk smart.

Jeres lærer og censor har som regel ikke tid til at gøre den slags. Så her har I mulighed for at brilliere med nogle bonusoplysninger, som jeres lærer og censor slet ikke kender.