You are at:

Menu

Valg af emne

Tag udgangspunkt i, hvad du synes, det kunne være spændende at arbejde med. Er der noget af det, du har arbejdet med indtil videre i historieundervisningen, som har været særligt interessant? Eller er der historiske begivenheder, du bare synes er vildt spændende? Det er et godt udgangspunkt for at lave en god opgave.

Emnet skal helst være forankret i den undervisning, du har haft. Ideen med det er, at du skal skrive om noget, hvor du har en grundlæggende viden på forhånd.

Du har dog allerede stiftet bekendtskab med mange emner i din undervisning, og kravet om forankring kan tolkes mere eller mindre firkantet, så der er gode muligheder for, at du kan komme til at skrive om noget, du interesserer dig for. Men det er altså ikke sikkert, der er frit valg på alle hylder.

Tal med din lærer og spørg, om det emne, du overvejer, er egnet til en opgave.


Hvad gør du, hvis du har svært ved at vælge emne?

Er du helt blank, så skim de historietekster og -bøger, du har fået indtil videre, hurtigt igennem og se, om det giver dig nogle ideer.

Prøv også at kigge på historiehylderne på biblioteket. Måske er der bøger om historiske emner, der ser spændende ud.

Du kan også få ideer ved at se eksempler på emner og problemformuleringer fra tidligere år.


Brug ikke for lang tid på at vælge emne

Det er vigtigt at tænke sig godt om, når man vælger emne.

På den anden side må du heller ikke bruge for lang tid på det. Du kan ikke komme videre i arbejdsprocessen, før du har valgt dit emne.

Undersøg mulighederne. Se om du kan finde noget brugbart materiale. Og tving så dig selv til at træffe et valg, så du kan komme i gang med det egentlige arbejde.


I nogle klasser opstiller lærerne nogle få valgmuligheder for jer

Det mest almindelige er, at I selv mere eller mindre frit vælger jeres emne. Men det kan også ske, at dansk- og historielæreren har lavet en række færdige emner og opgaveformuleringer, I skal vælge imellem.

Ulempen ved det er, at I så måske ikke kan skrive om det, I allerhelst vil. Til gengæld kan det gøre det lettere for jer at komme i gang med læse- og skriveprocessen, at arbejdet med at vælge emne og lave opgaveformuleringen er gjort for jer. Så der er også fordele ved det.



 You are at: